Zermath Marathon

Zermath Marathon

maandag 11 mei 2015

China.. De berg Hua Shan..


China, mooi gekleurde kraampjes met hele vriendelijke Chinezen,
die graag hun koopwaar aan mij willen verkopen..

Eten uit verschillende bakjes, zodat ik van alles kan proeven..

 
Onder het genot van een biertje lukt het mij ook aardig, de gebruiken van China eigen te maken. Boeren, roggelen, scheten laten.. Ik zeg,” je kan het maar kwijt zijn…”

Ik heb nu al een klik met China..

Het plein van de hemelse vrede, de verboden stad, bezoek aan Mao Zedung, opgebaard in een glazen kamer. (schrijver van het rode boekje) en natuurlijk het terracottaleger.  Bijna de blaren op mijn voeten gelopen. Maar had dit zeker niet willen missen.



 
Snel weer verder. Snel gaat ook echt snel..
De metro waar we zeer geordend wachten op de aangewezen pijlen aan de zijkant van waar de metro deur precies stopt en opengaat.
Om vervolgens naar binnen te worden geduwd.
Lopen is op dat moment niet nodig, er uit komen is ook een aardig gevecht.
Met de trein die 306 km behaald..  Slapen beetje naar buiten kijken..
En dan na 10 uur over de Chinese muur te hebben mogen rennen met zo een 20.000 traptreden..

Nu de Berg Hua Shan..

Mijn Geigerrig weer gevuld met repen van Chimpanzee een liter fles sportdrank aan mijn gesp en een CrossXvest aan stelen we aardig de show onderaan de berg..
De eerste Chinezen zetten ons op de foto..
Trappen soms echt verticaal omhoog met metalen kettingen aan de zijkant voor enig houvast lang leven de handschoentjes met nopjes begin van de dag wit, uiteindelijk bruin.. Soms onder het genot van de aroma van urine.. Ze laten ook alles de berg aflopen.. Maar ach of dat ik nu naar zweet, modder of urine stink.. Dat maakt als Dutch Mud Chick ook niet meer uit.
Dus klim ik gestaag door..




Soms sta ik even stil om bewust te genieten van het prachtige uitzicht.
Onze gids komt een half uurtje later de berg op, onder luid gejuich van ons team.
Tegen zoveel sportief geweld kan hij niet op en laat ons verder alleen de trappen op klimmen.

 
Het gaf ons ondertussen mooi de gelegenheid voor nog wat foto momentjes met de Chinezen, die eerst een beetje giebelend onze kant op kijken maar als we eenmaal beginnen aan onze foto sessie staan er snel hele groepen om ons heen.

Ach ik hou ervan, ik voel me net een echte ster.
Nog maar even een keer mijn biceps laten zien.



Na ongeveer 5 uur zijn we dan echt boven op de berg en beginnen we aan onze planken trail.
Hier kwamen we voor, spannend..!!!
Ik krijg een harnas aan met twee veiligheidshaken. Eerst een metalen trap af.
Nou ja trap, metalen stangen tussen de bergwand, een 60 cm breed.

Het mooie is dat alles wat naar beneden gaat moet via de zelfde weg ook weer terug omhoog..!! Na wat wachten, langs elkaar heen glippen en het niet in de knoop maken van elkaars veiligheidshaken ben ik beneden. Vier gaten in de muur waar ik mijn voeten in kan zetten schuif ik naar de eerste houten plank.  “O mijn God wat is dit eng..!!”
Ik voel dat ik mijn lichaam ongeveer de berg in probeer te duwen.



Nog even filmen.  Ik pak mijn telefoon met trillende vinger druk ik op de knopjes van mijn telefoon. Niet laten vallen, alsjeblieft.  Ik probeer onhandig met de camera een rondje om mij heen te maken met mijn buik stevig tegen de bergwand aan.
Wat is dit spannend maar tegelijkertijd ook enorm gaaf..!!
Ik schuifel door,  even mijn veiligheidshaken aan het volgende stuk draad hangen.  De eerste Chinees komt weer terug en wil mij passeren op de plank. Hoe gaan we dat doen..?? Jij achterlangs..?? Ik vind het prima…!!
Ik blijf hier wel even plakken tegen de wand.  Neeeeee..!! Niet aan mijn haken komen, ben je gek.  Één haak los, weer vast klikken en dan de andere pas los. Niet alle twee tegelijk los mafketel..!!

We zijn er, het einde van het planken pad. Weer even de vaste berg grond onder mij er  staat een tempel deze stinkt naar urine.  Ach ik snap het ook wel ik deed het ook bijna in mijn broek.   
Maar weer snel het planken pad op.
Nu natuurlijk vol vertrouwen, steek ik mijn voet een stukje buiten de plank, foto momentje..!! Deze keer ga ik wel achterlangs.  Nog één blik naar de bergen en de afgrond. Oke , dit was genoeg.
Snel weer omhoog..  Super stoer, ik heb het gewoon gedaan..



Ondertussen een 20.000 trap treden gehad. Ik ben er helemaal klaar mee.
Als een speer nu naar beneden..
Zingend in een soort mars rennen we achterelkaar de berg af..” if you can hear us”
”we’ll shout a little louder…. !!!”

De Chinezen hebben geen idee wat hen overkomt maar ze vinden het  prachtig, en springen snel opzij.  Een stel gekke Europeanen die schreeuwend de trap af rennen met een rugzak en een crossxvest om..!! Het moet niet gekker worden.. ”He must take a shit..!!“ De laatste Chinezen gaan ook aan de kant en komen niet meer bij van het lachen..

We zijn er, we zijn klaar.
Nu alleen nog met de gondel naar beneden..

Zes dagen door China gerend. Zoveel indrukken opgedaan, zo weinig geslapen, zoveel gelopen en die traptreden ik denk dicht bij de 40.000 hebben we er wel gehad.
Ik had het voor geen goud willen missen.
Want wat heb ik genoten, goede gesprekken gehad en vreselijk gelachen.



Bedankt Sponsors, Bedankt Jim, Bedankt Team leden van Dutch Mud Men.
Door jullie was het een reis om nooit te vergeten.  Ik heb na China nog heel wat dagen nodig gehad om alle indrukken te verwerken. Het was echt een avontuur..!!



Wat twee jaar geleden begon met een oproep op de pagina van Dutch Mud Men.
“Wie gaat er mee in China thee drinken..!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten