Zermath Marathon

Zermath Marathon

zondag 14 augustus 2016

Mijn rugzak


 
Wat zit er eigenlijk in een rugzak?
Items die je sterker kunnen maken.
Items die je nodig hebt, maar ook de vraag op kunnen roepen.
"Waarvoor had ik dit ook alweer?”
Items waar je behoefte aan hebt.
Items die te groot zijn die je rugzak bijna laten overlopen.
Items waar je op dat moment niets mee kan,
maar je weet het niet misschien komt het later nog van pas!
In een relatie, een vriendschap, een ruzie, of op je werk.

Soms gaat je rugzak in eens open en komen de gekste dingen boven.
Het zijn ervaringen.
Ervaringen met een verhaal.
 
 




 
 

 
 
Ik heb eigenlijk best een volle rugzak.
En soms denk ik wel eens, ik ben toe aan een nieuwe rugzak of misschien moet ik mijn rugzak eens op orde gaan brengen.
Want wat heb ik nog nodig.
En kijk ik nog het zelfde naar de items in mijn rugzak als 10, 20 of 30 jaar geleden.
Er ging wel eens een naatje los van mijn rugzak. Dat probeerde ik dan te lijmen.
Maar soms negeerde ik het naatje ook gewoon.. En dacht ik, ach dat komt wel..



 
Vorig jaar 2015 was ik in Bieg.
Daar is mijn hele rugzak door elkaar geschud.
Ik kreeg daar een waterboarding behandeling.
Het is een omstreden harde verhoortechniek.
Waarbij een verdrinking of schijnverdrinking word gesimuleerd.
Daar werden mijn overleving mechanismes in werking gezet.
De Items uit mijn rugzak.








Angst. Ik was alleen, niemand kon mij redden.
De medic die ons zou beschermen, probeerde mij te verdrinken.
Ik vocht voor mijn leven. Trapte, schreeuwde.
Maar wat begin je?  Als drie vreemde mannen je vast houden.
Je breekt.. Je geeft je over. En gebroken lag ik op het koude beton.. Alleen…

 
2016 Mama niet vertellen dat je naar een psycholoog gaat..
Straks denken mensen dat je gek bent..

Ik ben niet gek.. Maar ik voel dat er iets niet goed is..
Ik ben heel boos en dan weer heel verdrietig.
Ik heb moeite met mijn ademhaling.
Ik heb geen controle, geen grip..
Eigenlijk zegt mijn lichaam..
Hé Dais.. Ruim jij je Items uit je rugzak eens op.



Posttraumatische stress-stoornis..
Ik werd in Bieg getriggerd..
Dunne lijntjes werden uitgezet in mijn rugzak.
Lijntjes naar mijn verleden, gevoelens en onverwerkte emoties kwamen weer boven.
Er valt niets meer te lijmen. En er voor weglopen gaat ook niet meer..



EMDR.
Eye Movement  Desensitization and  Reprocessing.

Alle items uit mijn rugzak moeten eruit..
Ik moet er naar kijken..
Wat voel je?
Van 0 tot mijn leeftijd nu..
Ik voel boosheid, verdriet, frustratie, ik voel of ik niet goed genoeg ben, ik voel me alleen.
Ik zie de relaties met familie, vrienden, mijn behoeftes. En wat ik nu heb.
Ik voel warmte liefde, dat ik het kan, dat ik het wil, ik wil overleven. Ik wil leven.
Ik wil vertrouwen.




Al de items uit mijn rugzak worden opnieuw opgeslagen..
Geordend met de relevantie en de blik van nu..
Ik heb nog wat op te ruimen.
Maar ik heb vertrouwen.

Ik heb bijna mijn nieuwe rugzak, met een bodem aan items.
Een bodem met ervaringen en verhalen.
Met deze nieuwe rugzak wil ik andere inspireren..
Ik wil mijn items delen..

Dus vergis je niet over de Items in een rugzak..
Heb vertrouwen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten